Rabu, 9 September 2009

Jihad Di Bulan Ramadhan


Salam Perjuangan! Salam Ramadhan!

Sahabat2 semua, Ramadhan bulan yang penuh rahmat! bulan yang mana berlakunya byk perkara2 atau peristiwa2 HEBAT dlm Islam dan amat bermakna sekali utk kita hayati.

antaranya :-

1. Kitab suci kita, Al-Quran nul karim diturunkan dalam bulan mulia ini.

2. Perang Badar juga berlaku dalam bulan Ramadhan,

3. Futuhul Makkah (Pembukaan Kota Mekah) dan Penghancuran Berhala terjadi pada bulan ramadhan

4. Persiapan Perang KhandaqPersiapan dilakukan dengan mengali parit (khandaq) sekeliling kota Madinah.

5. Kewafatan Syaidatina Khadijah r.a

6. Difardukan puasa, zakat fitrah dan jihaddan banyak lagi peristiwa yang berlaku pada bulan ini, termasuklah beberapa peperangan. Tercatat sebanyak 6 kali Rasulullah melakukan peperangan melawan kaum kafir Quraishy pada bulan ramadhan termasuk perang tabuk dan yang paling hebat adalah Islam atau perjuangan Islam tidak pernah sekali-kali kalah pada bulan Ramadhan ini.

Sahabat! hidup kita jauh lebih mudah kalau kita nak bandingkan zaman Rasulullah S.A.W.. Sahabat! kalau Rasulullah S.A.W. dulu naik UNTA, kita sekarang naik KERETA, Kalau zaman Rasulullah S.A.W. nak dapat sesuap makanan pun kadang2 "MISS" tapi kita sekarang ni makan sampai TERSANDAR! kalau Rasulullah S.A.W. dulu boleh berperang tapi kita sekarang cuma pergi balik kerja sahaja itupun duduk dalam pejabat yang berhawa dingin.


Jadi sahabat logik ke kalau kita hari ini, yg kehidupan jauh lebih mudah dari zaman Rasulullah S.A.W. cepat 'LELAH', cepat 'PENAT', cepat 'LETIH', cepat 'KOMA', cepat 'DEMAM'. Takkan kita ASYIK DUDUK REHAT sahaja? Takkan kita nak tengok SAHAJA ORANG LAIN BERJAYA? Takkan kita nak JADI PENONTON sahaja?Malu kita pada Rasulullah S.A.W. sahabat2 semua. macam ni ke kualiti perjuangan kita sahabat? Rasulullah BERPERANG dalam bulan Ramadhan, apa sangat berbanding dengan nilai perjuangan kita? Jauh susah perjuangan Rasulullah S.A.W. berbanding dengan perjuangan yg sedang kita lalui hari ini.

Baiklah sahabat bukan nak hentam sekadar nak membuka minda! sekali lagi saya mengingatkan perjuangan Islam tak pernah gagal dalam bulan Ramadhan.

Jadi ambil peluang sahabat! bulan ini bulan rezeki! gandakan usaha tingkatkan gerak kerja, pasti kita akan mengecapi kejayaan.

Akhir kalam, Selamat Berpuasa & Selamat Berjuang!
Ramadhan Bulan Rezeki! Ayuh Mari Lakukan!


(Artikal ini saya dapat dr seorang sahabat saya melalui email)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan